Võõrsil on hea …

Suvi hakkab läbi saama, ees on sügis. Kui aga tahtmist suve pikendada, on hea võimalus minna ka nüüd reisima, puhkama. Võib sõita soojale maale palmi alla või linnapuhkust nautima näiteks Londonisse, Pariisi või Brüsselisse. Just viimases mul õnnestuski ära käia mai algul, emadepäeval, Euroopa päeval Eesti Vaegkuuljate Liidu grupiga. Reisiseltskonnas oli 30 inimest üle Eesti.

Ettevalmistus reisiks algas juba 2013. aastal, kuid vahepeal olid valimised ja nii lükkus reis edasi aastasse 2015. Meie reisiseltskond kogunes Tallinna lennujaamas, kus selgus, et vähemalt kolmandik neist oli mulle tuttav. Tore!

Reis algas Tallinna lennujaamast reedel, 8. mai õhtul Estonian Airi lennukiga. Kahe ja poole tunni pärast olimegi Brüsselis. Neile, kes viibisid Brüsselis esmakordselt, olid üllatuseks lõputud koridorid lennujaamas. Lõpuks jõudsime siiski oma linnagiidi Joelini, kes meid õigesse bussi juhatas. Lennujaam asus linnas 14 kilomeetri kaugusel. Majutusime kesklinnas, kust oli hea igale poole jalgsi liikuda.

Brüsselis on maalilised keskaegsed tänavad

Laupäeva hommikul läksime linnaekskursioonile. Külastasime Brüsseli parki, nägime ka Belgia kuningapaleed. Linnas on hästi ilusad maalilised keskaegsed tänavad. Vanad hooned on kenasti restaureeritud või parasjagu taastamisel, on ka palju uusi klaasist ja terasest hooneid (näiteks Europarlament), mis sobituvad hästi linnapilti.

Külastasime ka Belgia vanakunstimuuseumi, käisime kirikutes, millele pööratakse suurt tähelepanu. Astusime sisse püha Huberti galeriisse. Linna keskpaigas, Raekoja platsil nägime oma üllatuseks pissiva tüdruku purskkaevu. Sellest on vähe räägitud ja enamus meist polnud midagi kuulnud. Raekoja plats on ümbritsetud hoonetega, millest paljudel on lehtkullaga kaetud katused. Kitsastel vanalinna tänavatel käib agar kauplemine. Peaaegu iga restorani juures on vormiriides kelner, kus kutsub turiste just oma restorani sööma.

Muidugi nägime ka Brüsseli sümbolit – pissivat poissi. Meil jätkus imestamist, et ta nii väike on (61 cm). Purskkaevu poissi riietatakse mitu korda nädalas erinevatesse kostüümidesse.. neid on tema garderoobis mitusada, osa kostüümidest on linnamuuseumi kolmandal korrusel eksponeeritud.

Dinosaurus kui hiiglaslik kana

Teisel Brüsselis viibimise päeval tegime linnaekskursiooni teises suunas, käisime Belgia Kuninglikus Loodusloomuuseumis. Eriliselt jäid meelde kõrvuti asetsevad dinosauruse ja hariliku kana skeletid. Giidi seletuse järgi olevat kanal tänaseni säilinud dinosaurusega sarnane skelett.

Järgmisena külastasime juubeliparki ja võiduväravaid, mis olid peaaegu sama uhked kui Berliinis Bradenburgi väravad. Seal olid veel relvajõudude ja autode muuseumid. Üheks eredamaks mälestuseks oli päeva lõpus külastatud Mini-Euroopa park ja Atomium. Mini-Euroopa on ainus koht, kust saab ülevaate kogu Euroopast vaid mõne tunniga.  Väljapanekus on ligi 80 linna ja 350 ehitist. Nagu nimigi ütleb, on kõik palju-palju kordi vähendatud. Jõgedel ja meredel sõidavad laevad, raudteedel kihutavad rongid. Pargis on Itaalia vulkaan, mis suitseb ja kõmiseb. Eesti on esindatud Paksu Margaretaga. Park avati 1989. aastal ja selleks ajaks oli kulutatud ehituseks juba kümneid miljoneid.

Atomiumi tipust avanes imeline vaade linnale

Mini-Euroopast suundusime lähedal asuvasse Atomiumi, mida tuntakse Brüsseli sümbolina. Selle tipust avaneb suurepärane vaade kogu linnale. See  terasest ja alumiiniumist aatomimolekuli monument on 102 m kõrgune ning koosneb üheksast 18 m läbimõõduga kerast. Selle kerad on ühendatud nii, et hoone kuju sarnaneb rauakristalli omale, kui kristalli suurendataks 165 miljardit korda. Torudes on eskalaatorid ja liftid, kerades näitusesaalid, kohvikud jms. Atomium ehitati 1958. aastal maailmanäituse jaoks ja on siiani väga populaarne.

Linnas külastasime ka flaami ja kongo kvartalit, kus paljud elanikud on mustanahalised. Neil on oma kauplused ja klubid. Selles linnajaos räägitakse inglise, prantsuse ja saksa keelt, kohalikud kõnelevad flaami keelt. Selles omapärases kvartalis läbisaamine kohalikega on hea.

Viimane päev selles kaunis linnas oli pühendatud Europarlamendile

IMG_1406Peale laiu treppe ja turvakontrolli avaras vestibüülis, võttis meid vastu europarlamendi töötaja. Toimus kohtumine Euroopa parlamendi Belgia saadiku Helga Stevensiga, kes on kurttumm, tööga aitab tal toime tulla viipekeele tõlk. Kohtusime ka Eesti saadiku Kaja Kallasega, kes rääkis oma tööst parlamendis ja kinnitas juba varemkuuldut, et ka üks inimene on väga tähtis osa parlamendis. Meil oli võimalus näha ka täiskogu hiigelsuurt saali.

Brüssel on väga korras linn. Sõja ajal see erilisi purustusi ei saanud. Kirikud on hästi säilinud ja hooldatud. Neisse oli võimalik sisse astuda kogu päeva jooksul.

Need on vaid üksikud muljed sellest kaunist linnast – Euroopa pealinnast – tasub minna seda uudistama. Meie reis oli planeeritud hästi tihedaks, seetõttu nägime lühikese ajaga tõesti palju. Meie grupp oli vanuseliselt väga erinev, päris palju oli eakaid, kuid ka noori oli. Reisikorraldajad olid paigutanud meie pikaks veninud rivi lõppu paar nooremat meest, kes ei lasknud meil eksida ega maha jääda. Suur tänu neile ja headele reisikorraldajatele Eesti Vaegkuuljate Liidule, eriti Küllikesele ja muidugi heale giidile Joelile.

Teisipäeva varahommikul algas kojusõit. Kui lennuki tiibade alt hakkasid paistma meie ilusa kodumaa põllud, järved ja meri, oli tõeliselt hea tunne jõuda koju. Tunnetasin, et külas on hea, aga kodus veelgi parem. Koduteel Põlvasse lisas toreda täpi i-le Järvamaal maantee ääres nähtud karupoeg. Ei ole see Eestimaa nii üksluine midagi.